/ / / / / / / / / / / /   HOME   /   OVER STELLA   /   ARCHIEF   /   NIEUWS   /   EDUCATIE   /   CONTACT   /  
Sluiten X

OVER STELLA / / / / / / / / / / /

Facebook Digg StumbleUpon TwitThis email Print

THEATERGROEP STELLA DEN HAAG

maakt voorstellingen voor jonge en minder jonge mensen vanuit een innerlijke drijfveer vanuit een liefde voor het leven en een liefde voor de kunst vanuit de behoefte om te componeren, te filmen, te vormen en te tonen met alle mogelijke middelen die daaraan kunnen bijdragen met musici, beeldend kunstenaars en filmmakers met passie voor verwondering, herkenning, verwarring, dwarsigheid voor die ene unieke ervaring en wat samenkomt in het theater in de Kerkstraat in Den Haag.

EEN STUKJE TERUG

Artistiek leider Hans van den Boom imponeert al twintig jaar met zinderende, humoristische, recalcitrante en ingenieus bedachte voorstellingen voor de kleine en middelgrote zalen. Sinds enkele jaren verkent hij ook de grote zaal. Muziek, live gespeeld door orkest, speelt daarin een essentiële rol. Toen Carmen (2008) werd geselecteerd voor het Nederlandse Theaterfestival, bewees Stella Den Haag opnieuw de voorhoede van het Nederlandstalige jeugdtheater te vormen.

Stella Den Haag is opgericht in januari 1990. Gemeente Den Haag vroeg Hans van den Boom, voormalig artistiek leider van het gezelschap De Blauwe Zebra uit Kampen, om een nieuw jeugdtheatercentrum op te richten in Den Haag. Van aanvang af zette de artistieke ploeg van Stella hoog in. Voornemen was om ‘niet door de knieën te gaan’ voor kinderen maar hen zo oprecht mogelijk aan te spreken in hun belevingswereld. Op basis van sprookjes, mythen, popmuziek, opera’s, cartoons en eigen fantasie creëert Hans van den Boom jaarlijks gemiddeld drie nieuwe voorstellingen voor kinderen vanaf 6 of ouder en volwassenen. Sinds enkele jaren regisseert ook Erna van den Berg bij Stella. Haar regies worden geprezen om de intelligente aanpak van de tekst en de fijngevoeligheid en emotionaliteit van het spel.

Met de trilogie Storm (1993), Venetië (1995) en Tom (1997) en met onder meer Bianca en de Jager (2000), Jaar van de Haas (2002), Marie-L (2005), No Milk Today (2007) De jonge Matthäus (2008), Niemand weet, niemand weet (2009) en Shaffy voor kinderen (2010) verwierf Stella Den Haag een belangrijke plaats in het binnen- en buitenlands jeugdtheaterlandschap. Vele voorstellingen werden genomineerd en/of bekroond met (internationale) jeugdtheaterprijzen, waaronder de 1000 Watt-prijs voor Bianca en de Jager en de nominatie voor dezelfde prijs voor Jaar van de Haas. Marie-L sleepte de Krakeling Wisseltrofee in de wacht. De jury van het Nederlandse Theaterfestival selecteerde Carmen als een van de meest belangwekkende voorstellingen van het seizoen, en actrice Anniek Pheifer werd genomineerd voor de Gouden Krekel (meest indrukwekkende podiumprestatie) voor haar vertolking van de hoofdrol. Niemand weet, niemand weet en Shaffy voor kinderen werden door recensenten uitgeroepen tot beste voorstelling van het seizoen.

Stella Den Haag is een theatergezelschap dat met professionele acteurs, regisseurs en vormgevers voorstellingen maakt voor kinderen, jongeren en volwassenen. Ieder jaar maakt Stella den Haag enkele nieuwe producties en worden oude voorstellingen hernomen. In een aantal grotere steden presenteert Stella zich onder de noemer Stella in de Stad met selectie uit het aanbod van het gezelschap en een levendige randprogrammering. Festival Zinder is sinds 2005 het creatieve en experimentele hart van Stella, met de editie 2010 als voorlopig hoogtepunt. Hier worden nieuwe ideeën beproefd en aan toeschouwers voorgelegd. Dwarsverbanden tussen theater, kunst, multimedia en andere disciplines creëren een rijke ‘kunstverwenreis’ voor alle zintuigen.

Het werk van Stella Den Haag is uniek omdat het morrelt aan de grenzen van het (jeugd)theater. Het werk van Hans van den Boom wordt veelal geprezen om de grote muzikaliteit en de poëtische kracht van de taal. De voorstellingen zijn innovatief en van een hoge kwaliteit. Er wordt veel gewerkt met live muziek en film. Stella Den Haag neemt drempels weg die vaak zo evident aanwezig zijn in het (jeugd)theateraanbod.

Stella Den Haag heeft ook een werkplaatsfunctie voor jonge theatermakers en beeldend kunstenaars en gaat in Den Haag regelmatig op zoek naar samenwerking met andere (culturele) instellingen, zoals met het Filmhuis Den Haag, Theater aan het Spui, het Residentie Orkest, het Nationale Toneel en de Dr Anton Philipszaal. In 2005 kwam Venetië uit in de grote zaal begeleid door het voltallige Residentie Orkest. Sindsdien staat Stella regelmatig in de grote zaal. Venetië, In de nesten en De jonge Matthäus zijn voorstellingen die zich voor en tussen het orkest afspeelden. Carmen was een groots geënsceneerde opera in de Koninklijke Schouwburg en in coproductie met Haagse en landelijke instellingen, waarbij zangers en acteurs samen het verhaal vertelden van de onverschrokken zigeunerin.

Jaarlijks speelt Stella Den Haag tussen 120 en 160 voorstellingen. Een groot deel daarvan is te zien in het eigen theater in Den Haag. Verder reizen de voorstellingen langs tal van andere theaters in Nederland en België. Stella Den Haag is tevens een graag geziene gast op de internationale podia. Tal van voorstellingen waren de afgelopen jaren te zien op festivals en in theaters in Bosnië, Canada, Rusland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Polen, Portugal, Zwitserland, Italië, Canada, Suriname, Australië en de Verenigde Staten.

Stella Den Haag speelt een groot deel van haar voorstellingen voor het basis- en voortgezet onderwijs. Met de schoolvoorstellingen bereikt Stella Den Haag mensen uit alle lagen van de bevolking. Deze voorstellingen vinden plaats in theaters, vrijwel nooit op scholen. Aan de voorstellingen gaat een uitgebreide theatrale introductie vooraf, om het jonge publiek zo goed mogelijk te begeleiden bij hun (vaak eerste) theaterervaring. Het jaarlijkse festival Zinder was voor veel scholieren een kunstverwendag.

Stella Den Haag wordt structureel gesubsidieerd door de Gemeente Den Haag en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.