/ / / / / / / / / / / /   HOME   /   OVER STELLA   /   ARCHIEF   /   NIEUWS   /   EDUCATIE   /   CONTACT   /  
Sluiten X

EDUCATIE / / / / / / / / / / /

OP BEZOEK BIJ STELLA

In het Stella Theater in Den Haag spelen per jaar gemiddeld 40 schoolvoorstellingen. Scholen die Stella Den Haag bezoeken kunnen voorafgaand aan de voorstelling een zintuigenprikkelende ervaring verwachten. Eén of meerdere ruimtes van het theater worden vaak volledig omgebouwd. Deze ervaringsgerichte voorbereidingen hebben als doel om de jonge bezoeker vooraf ontvankelijk te maken voor de impulsen die de voorstelling geeft. Onder begeleiding van meerdere educatiemedewerkers maken de kinderen, in kleinere groepen, op verschillende manieren kennis met de hoofdpersoon, de sfeer, de taal en/of de stijl van de voorstelling. Hieronder volgen enkele voorbeelden.

IN DE NESTEN

De klassen die IN DE NESTEN bezochten werden met een driedelig programma voorbereid op de voorstelling. Tijdens een interactieve videobeleving van kunstenares Morgana Machado Marques maakten de leerlingen kennis met de hoofdpersonages: prinses Sophie, Fabiola en Allagonda. Daarnaast bezochten ze hun prinsessenkamer en leerden daar van Sophie hoe je je handen kan laten besturen door de muziek van Moessorgski. Zo maakten ze met hun ogen dicht een tekening op het koninklijke behang. Buiten op het plein zochten de leerlingen in wedstrijdvorm naar de verloren veren van de mus, de raaf en de kraai. Vervolgens maakten ze mee hoe het was om te veranderen in een verlegen, chagrijnige of verwaande vogel.

DE WITTE REUS

Samen met videokunstenares Morgana Machado Marques voor is er voor dit voorbereidende programma een interactieve videobeleving gemaakt. Tijdens deze videobeleving volgen de leerlingen de fantasie van het personage Giovanni, die hen uiteindelijk door de projectie heen meeneemt naar de voorstelling.

SHAFFY VOOR KINDEREN

Het voorbereinde programma bij de voorstelling SHAFFY VOOR KINDEREN bestond uit twee delen. In één ruimte waren acht Amsterdamse locaties uit de voorstelling op een zintuigelijke manier nagebootst. Met geur, beeld en geluid kon je via een uitvergrote plattegrond van de stad de verschillende plekken aandoen. Zo kon je in een donker steegje de slaapplaats van een zwerver ontdekken en op een bankje aan de gracht luisteren naar de stadsgeluiden. Kortom, de bezoekers kregen in deze ruimte het Amsterdamse stadsgevoel, dat precies paste bij de sfeer van de voorstelling. De tweede ruimte was omgebouwd tot marktplein. Er stonden tafels gemaakt van pallets en elke tafel lag vol met losse poëtische woorden. De leerlingen konden spelenderwijs de meest verassende poëtische zinnen creëren, welke uiteindelijk op een kartonnen meeuw werden geschreven. De beschreven meeuwen werden aan het plafond gehangen waardoor er een zwerm van meeuwen boven het marktplein ontstond.

NIEMAND WEET, NIEMAND WEET

Voor het educatieproject bij NIEMAND WEET, NIEMAND WEET is theatermaker en kunstenares Hanna Jansen gevraagd een zinnenprikkelende omgeving te creëren. Zij plaatste op ons plein maar liefst 30 kampeertentjes en gaf elk tentje een andere inrichting geïnspireerd op de voorstelling. Elke tent prikkelde weer andere zintuigen doordat er overal iets te ruiken, te voelen of te zien was. De kinderen konden op hun eigen houtje van het ene tentje naar het andere tentje ‘hoppen’ en steeds iets nieuws ervaren.