/ / / / / / / / / / / /   HOME   /   OVER STELLA   /   ARCHIEF   /   NIEUWS   /   EDUCATIE   /   CONTACT   /  
Sluiten X

ARCHIEF / / / / / / / / / / /

Facebook Digg StumbleUpon TwitThis email Print

OFFICE 2002 (BABY'S)

Hans van den Boom maakte in 2002 de voorstelling BABY'S als bijdrage aan OFFICE 2002. Het publiek zat buiten en volgde met koptelefoons de voorstellingen die zich binnen afspeelden. Stella Den Haag ontwikkelde hiervoor een mobiel locatietheater voor koptelefoon-voorstellingen op locatie. In 2003 en 2004 ging deze locatietheatervoorstelling in reprise, gespeeld door Harm van Geel, Vimala Nijenhuis en Ilse Warringa.

Hans van den Boom nam als tekstschrijver en regisseur deel aan OFFICE 2002, een project van de Haagse lichtontwerper Reier Pos in samenwerking met Theater aan het Spui. Het publiek werd met een hijskraan omhoog getakeld langs de gevel van het stadhuis, waar op verschillende verdiepingen Haagse gezelschappen korte voorstellingen speelden. Hans van den Boom schreef een dialoog tussen twee baby’s die achtergebleven zijn in een leeg kantoor. Het babyduo bespreekt de overlevingstechnieken die ze moeten toepassen buiten de quality-time met hun ouders. Ze hebben honger en dorst.

POSTNATALE CARRIÈREPLANNING, WEGENS SPOEDBERAAD OVERGELEVERD AAN DE PIZZALIJN.

Hans van den Boom ging bij het schrijven van het stuk uit van het voyeuristische effect van het project. Het publiek heeft de kans om van buiten naar binnen te kijken, zoals dat normaal het privilege van een glazenwasser is die in een bakje langs de gevel schuift. Dit effect wordt nog versterkt doordat het publiek een koptelefoon meekrijgt om te kunnen horen wat er zich binnen afspeelt. Het resultaat is een grappige dialoog met een kritische ondertoon over de zorgen van twee verwende baby’s. Het plateau begint langzaam weer te zakken als de baby’s tevreden zijn en het live gezongen Tomorrow van Annie uit de luidsprekers over het Spuiplein knalt.

Het mobiele theater biedt Stella Den Haag de mogelijkheid om in een drukke openbare ruimte een intieme sfeer te creëren waar voorbijgangers een half uurtje uit hun ritme kunnen stappen om te kijken en luisteren naar deze humoristische theatervoorstelling. In dit geval in het Stadhuis, voor een uitje tijdens de lunchpauze of na het ophalen van paspoort of rijbewijs. . De voorstelling ging op 3 september 2002 in première en speelde uiteindelijk 36 keer voor in totaal 864 bezoekers. Per keer konden er 24 bezoekers met de kraan naar boven.

Pers:

Baby's in het stadhuis opent met hartverscheurend kindergeschrei en eindigt met een vrolijk lied. Artistiek leider Hans van den Boom knoopt het onschuldige kinderleed en de verknipte wereld van volwassenen met een glimlach aan elkaar. (...)
de Volkskrant 2004, Bart Deuss

Twee ‘baby’s’ jammeren in het stadhuis, waar zij zijn achtergelaten door hun hardwerkende ouders.
Haagsche Courant 2004

De laatste etage die wij aandoen bevat twee knuffels en twee baby's. In de steek gelaten door hun vergaderzieke mama's. Volwassenen spelen de kwijlende kleintjes en het is alsof je door het raam heen de poepluiers ruikt.
NRC Handelsblad 2002, Anneriek de Jong

Stiekem vanachter het venster gluren naar een geheime kantoor-romance, een slaande ruzie, of een mislukte verjaardag. Normaal gesproken alleen voorbehouden aan de glazenwasser. Maar wie geen hoogtevrees heeft kan tot zondag 8 september, hangend aan een hijskraan, de kantoorruimtes van het Haagse stadhuis beloeren. En luisteren naar de geluiden uit de kantoortuin die je altijd hoort maar zelden waarneemt: de kopieermachine, de printer, het geratel van toetsenborden. De vijf grote Haagse gezelschappen Toneelgroep De Appel, Het Nationale Toneel, Het Residentie Orkest, Stella Den Haag en Theater aan het Spui Producties spelen in de kantoorruimtes korte scènes over het leven op de werkvloer.
Algemeen Dagblad 2002