/ / / / / / / / / / / /   HOME   /   OVER STELLA   /   ARCHIEF   /   NIEUWS   /   EDUCATIE   /   CONTACT   /  
Sluiten X

ARCHIEF / / / / / / / / / / /

Facebook Digg StumbleUpon TwitThis email Print

BIANCA EN DE JAGER

In 2000 ging BIANCA EN DE JAGER in première. Op 21 april 2001 werd er nog twee keer gespeeld tijdens het Tweetakt Festival in Antwerpen, waar BIANCA EN DE JAGER de 1000Watt prijs won! In seizoen 2001-2002 ging deze voorstelling voor iedereen vanaf 9 jaar in reprise in Nederland en België.

Het is het achttiende verjaardagsfeest van Bianca van Haversloot. Een groot feest. Met haar vader Friederieg die nooit veel zegt. Met haar stiefmoeder Laura die niet vriendelijk lijkt maar misschien alleen maar zo is omdat stiefmoeders nou eenmaal zo horen te zijn. Met Dinie, de dienstmeid, die doodziek wordt van het eten van pennywafels. Zijn de pennywafels echt vergiftigd of doet ze alsof? Met nog meer gasten die allemaal vergeefs toenadering zoeken bij de mooie Bianca. Behalve de jager. Omdat hij verlegen is, bang? Of omdat de stiefmoeder hem eenvoudigweg verboden heeft verliefd te worden op haar stiefdochter. Als Bianca goed om haar heen kijkt wordt het haar duidelijk dat zij Sneeuwwitje moet worden. Het meisje dat tegen wil en dank haar heil zoekt bij een paar kabouters.

Uit de pers:

"Bianca en de Jager is een aanrader..."
Trouw

"De hele voorstelling is beklemmend en volstrekt origineel."
NRC

Fragment uit het juryrapport van de 1000Watt prijs:
"Hans van den Boom is één van de meest getalenteerde, gedreven theatermakers in het kindertheatercircuit en dat is al jaren zo. Hij is bovendien op zoek naar een eigen theatertaal die nu in ‘Bianca en de Jager’ coherenter en gerijpter aanvoelt dan in zijn vroegere theaterteksten, en dit zowel vormelijk als inhoudelijk. Waar ‘Geitenjong’ soms minder toegankelijk was, heeft Van den Boom in ‘Bianca’ een duidelijker visie op het geheel.
Zijn bijzondere taal heeft hier een volwaardig onderdak gevonden in een helder, schrander verhaal, dat een zeer vrije en tegelijk grappige en to-the-point bewerking is van ’s werelds meest bekende sprookje. Bovendien heeft Van den Boom ervoor gekozen om de zwart/wit tegenstelling van de goedzakken (Sneeuwwitje) en de slechteriken (stiefmoeder) uit te vlakken. Het is helemaal niet zo duidelijk wie gelijk heeft, wie rechtuit is, wie op “boe”-geroep moet onthaald worden. Ook de acteerstijl die Van den Boom van zijn acteurs vraagt – de onderkoeldheid en afstandelijkheid – draagt hiertoe bij. Je wordt als toeschouwer gedwongen om na te denken. ‘Bianca’ is geen fast food, je moet er voor stilzitten, proeven, genieten en denken.
De soberheid en bedachtzaamheid van het prachtige stoelendecor en de strakke kostuums maken een volwaardig deel uit van de hoger vermelde coherentie en consistentie. De jury heeft een bijzondere waardering voor Hans van den Boom als toneelauteur en ook voor de ganse ploeg van Stella Den Haag. Een hecht team dat mede verantwoordelijk is voor de constante kwaliteit en de integere en consequente manier van theater maken voor kinderen, jongeren en volwassenen. De club komt naar buiten als een huis met stevig cement, wonderwel ingebed in de Haagse context – denk aan ‘De dagen bij Stella’, waar klassen uit Den Haag ontvangen worden en meegenomen in een divers parcours van voorstellingen, tentoonstellingen, zelf-doen projecten… Stella voelt zich duidelijk goed in zijn vel binnen het stedelijk weefsel en is erin geslaagd van ‘hun huis’ (een vroeger schooltje) een veel bezochte plek te maken voor een publiek van alle leeftijden."

Samen met uitgeverij IT&FB hebben we hard gewerkt aan de tekstuitgave van de voorstelling BIANCA EN DE JAGER. Inmiddels is dit verkrijgbaar bij Stella Den Haag en de Theatre Bookshop in Amsterdam.

Fotograaf: Pan Sok